Doorgaan naar hoofdcontent

Bollen pellen

Ik ben geboren en opgegroeid in Noordwijk, in de bollenstreek en als jong meisje verdiende ik een zakcentje door bollen te pellen. Iedereen deed dat en zo zat je gezellig met je zusjes, vriendinnen en buurmeisjes in de bollenschuur met de 'Arbeidsvitaminen' op de achtergrond. Er zijn heel wat bollen door mijn handen gegaan, ik was er handig in. Je werd per mand betaalt dus hoe sneller je ging hoe meer je verdiende. Jammer genoeg heb ik geen foto's uit mijn tijd in de bollenschuur maar wel van mijn familie. Op de foto hierboven mijn opa van moederskant, ik heb hem nooit gekend. Naast hem de oudste broer van mijn vader die ik me nog heel goed kan herinneren. Het interieur van een bollenschuur was niet aan mode onderhevig want het ziet er op de foto hetzelfde uit als in mijn tijd. Grote lange tafels waar de bollen op werden gestort en dan pellen maar. De foto hieronder is vast genomen bij een grote bollenboer, waarschijnlijk Konijnenburg & Mark. Wij woonden tegenover hun kantoor en schuren. Op de foto een grote groep vrouwen waaronder mijn moeder als jong meisje, ook een zus van haar en een zus van mijn vader. Ik was nieuwsgierig of de firma Konijnburg & Mark nog bestond en toen ik op internet zocht, terwijl deze foto's al op mijn blog stonden, kwam ik dit tegen. Is dat geen toeval?




Reacties

Toeval bestaat niet toch....
Jeanne zei…
Zeker toevallig en leuk. Gill kent de namen van je vader en je opa nog niet.....
Marthy zei…
Die Gill is een neef van me en heeft een enorm fotobestand, o.a. van onze familie.
Marthy zei…
Nee, blijkbaar niet...
Heel bijzonder! Een stuk familiehistorie dat je kunt terugvinden in de geschiedenis van het bedrijf waar ze werkten.. gaaf!
Marthy zei…
Konijnenburg & Mark was o.a. bekend om zijn gladiolen en uit ons slaapkamerraam konden wij over de muur zo in de proeftuin kijken waar de oude heer Mark bezig was gladiolen te kruisen, ik zie het nog zo voor me. Als kind vond ik het gewoon, later bijzonder.
miekequilt zei…
Wat een leuk verhaal. Ik houd erg van dit soort toevalligheden.
Pippa's Hus zei…
Wat een toeval! Maar daar geloof ik niet in. Het moest zo zijn. XX Esther
KnutzEls zei…
Leuk verhaal en wat fijn dat je nu zoveel kunt opzoeken via internet.
Elizabeth zei…
Nou, dat vind ik bijzonder! Voor jou ook een hele leuke ontdekking.
En je had al vroeg 'groene' vingers...
Inge zei…
Hé, da's leuk. Zo toetste ik voor mijn schoonvader zijn naam in op internet, en boven verwachting kwam toen een foto van hem boven. Hij is er blij mee.
Zoiets verzin je toch niet? Ik heb genoten van je verhaal en foto's!
Lieve groet.
In de weer zei…
Wat leuk, allemaal een bloem in het haar, een schone schort aan en dan op de foto, prachtig.
Emie zei…
Aandoenlijk die oude foto's. Was er bij die onderste foto iets te vieren, wellicht die vrouw in het midden met de bloemen voor haar?
Sjoerd zei…
Dat vind ik nou het mooie aan internet. Ik plaats regelmatig foto's van klassieke auto's. En heel vaak reageren de eigenaren na een tijdje op en is het kringetje rond.
Lida zei…
Over toeval gesproken. Iemand heeft vandaag dezelfde foto geplaatst op de (besloten) facebookgroep "Je bent een echte Noortukker als...."
Marthy zei…
Ik ben er gek op, Mieke.
Marthy zei…
Ik zou willen dat ik het nog kon vragen Emie, maar die foto kwam in mijn bezit toen mijn moeder al dood was.
Marthy zei…
Dus die eigenaren komen op jouw blog terecht? Wat leuk.
Marthy zei…
Ik heb net even gekeken Lida, en dit is wel heeeel toevallig. Iemand die mijn blog leest?
Marthy zei…
Ja, die schorten, mooi hè Toos.
Marthy zei…
Mooi toch hoe dingen soms in elkaar schuiven, Mirjam.
Marthy zei…
Onvoorstebaar wat dat internet soms oplevert. Maar zo'n foto vinden voor je schoonvader is wel erg leuk.
Marthy zei…
Haha, vuile vingers Elizabeth, dat kreeg je er van.
Marthy zei…
Een onuitputtelijke bron.
Marthy zei…
Ik zoek op de naam van dat bollenbedrijf en bij het eerste wat ik aanklik komt dezelfde foto tevoorschijn die ik net op mijn blog had gezet. Nou ja...
Lida zei…
Ik heb hem wel vaker voorbij zien komen daar. Het is gewoon een geweldige foto toch?
Ik zie dat hij zaterdagochtend 9.52 u. is geplaatst. Echt puur toeval dus.
Ageeth Mooij zei…
Een van mijn eerste baantjes in de Noordoostpolder. Dat heb ik niet lang gedaan, de horeca lokte ;-)
Mooi om de oude foto's te zien en je verhaal te lezen.
Bertiebo zei…
Zo mooi die foto's. Allebei. Ik heb nooit bollen gepeld. Onze kinderen wel!
Marthy zei…
In vind het echt ongelooflijk toeval, Lida. Ik kijk weinig naar Facebook omdat we hier slecht internet hebben dus ik had dit helemaal niet gezien. Ook wist ik gisterochten omd tien uur nog helemaal niet wat ik op mijn blog zou plaatsen die dag. Wonderlijk!
Marthy zei…
Ik ging na het bollen pellen ook de horeca in, Ageeth, betaalde beter;-)
Marthy zei…
Ik heb wat met oude foto's en ook met oude ansichtkaarten. Ik heb laatst weer een stapeltje gekocht op een brocantemarkt.
Ageeth Mooij zei…
En geen dode mollen ;-)
Mirjam zei…
Wat onwijs leuk dat daar dezelfde foto werd gebruikt als jij hier deed. Heel mooi om te zien, die oude foto's. Het tijdsbeeld dat ze weergeven vind ik super mooi en interessant. Altijd heerlijk om te zien hoe dingen vroeger gedaan werden. Zo was ik afgelopen week een dagje met mijn ouders naar Anna Paulowna, waar zij woonden toen ze net getrouwd waren en waar ik geboren ben. Daar bezochten we ook een streek-museum waarin heel veel van vroeger te zien was. Mijn vader werkte ook 'in de bollen' zoals men dat noemde... En ik, ik pelde vroeger ook met de arbeidsvitaminen op de achtergrond. Groeide ook op in de bollenstreek zoals je weet...
liefs,
Mirjam
Marthy zei…
Leuk, zo'n streekmuseum bezoeken. In Lisse is ook een museumpje over bollen. Ik ben er een keer geweest met een vriendin.
Mirjam zei…
Daar ben ik ook al een paar keer geweest, dat is museum De Zwarte Tulp. Mijn vader raakt dan niet uitgepraat met wie het maar wil horen... zo leuk.
xx
Lida zei…
Mirjam, dit is een blog van toevalligheden. Ik zit net mijn stamboom bij te werken (is mijn hobby) en vond een zijtak die naar Anna Paulowna leidde. Jo van den Berg, een bollenboer. Heb je daar misschien vroeger bollen gepeld?
Vlimbouter zei…
Bollen pellen... ik heb even moeten opzoeken wat het juist inhield. Moet wel leuk geweest zijn, zo met zijn allen samen werken.
Marthy zei…
Dat is vermakelijk, Lut. Die woorden behoren vanaf mijn vroegste jeugd tot mijn woordenschat, haha.
Mirjam zei…
Hoi Lida,
Ik was 6 jaar toen mijn ouders weer terug verhuisden naar 'De Zuid', dus nee, bollenpellen heb ik daar nooit gedaan. Wel in Hillegom later toen ik 12-13-14 jaar was...