Doorgaan naar hoofdcontent

Ik blijf dat glaasje drinken

Het was gisteravond op het journaal en ook bij Pauw werd er aandacht aan besteed, een glaasje wijn bij het eten is niet goed. En iedereen maar denken dat dat ene glaasje geen kwaad kon. Dat kan het dus wel hebben onderzoekers ontdekt. Ja, het leven wordt zo langzamerhand geen lolletje meer. We moeten allemaal van Facebook en nu ook nog ons glaasje wijn laten staan. Nou, ik kan u allemaal vertellen dat ik daar niet aan mee doe. Op Facebook blijf ik, niet omdat ik al dat oninteressants zo interessant vind maar omdat veel lezers van mijn blog de berichtjes op die manier willen lezen. En ja, ook dat glaasje blijf ik drinken. Iedere avond bij het eten drink ik één glaasje witte wijn, uit de Ardèche natuurlijk want daar woon ik en je moet alles en iedereen in je omgeving supporten. Op feestjes of bij etentjes mag ik weleens twee glaasjes drinken maar meer niet. Ik slik niet al te leuke medicijnen tegen de reuma en die zijn een grote belasting voor mijn lever. Laat ik nou geluk hebben, mijn lever is blijkbaar een sterke jongen want de reumatoloog heeft in die vijftien jaar dat ik dat middel slik nog nooit een verhoging van mijn leverwaarden kunnen ontdekken en dat wordt verschillende keren per jaar gecontroleerd. Dat glaasje wijn is belangrijk voor me. Ik vind het gewoon erg lekker, ik verheug me er vaak op en het geeft me een fijn gevoel om zo'n glas goede wijn bij het eten te drinken. Dus ik blijf mijn glaasje drinken en ik kan deze Chardonnay van de Caves van Saint Etienne de Fontbellon van harte aanbevelen.


Reacties

Gelijk heb je. Ik ken ongezondere eet en drinkgewoontes waar ik niet aan meedoe en ik zorg goed voor voldoende beweging. Dan moet dat ene glaasje kunnen.
KnutzEls zei…
Groot gelijk, wij laten de alcohol ook niet staan. Alles met mate,maar het leven moet wel gleefd worden. Azijn piesen is ook niks. Proost!
anja zei…
Gelijk heb je. Jarenlang werd beweerd dat 1 glaasje rode wijn beter zou zijn dan geen, nu wordt er gezegd dat men bij die onderzoeken verkeerde test-personen gebruikten, voornamelijk ex-alcoholisten. Lijkt mij merkwaardig. Weet je, het leven moet je vieren en genieten is heel belangrijk, dus geniet jij maar lekker van je glaasje wijn bij de maaltijd. Dat doe je dan prima met mate, niets teveel. En weet je, overal waar "te" voorstaat is verkeerd, behalve TEvredenheid!
Ineke te Poele zei…
Groot gelijk hoor Marthy. Ik ga zo ook een glas inschenken. En ik lees de laatste regel van Anja: overal waar TE voor staat is niet goed, behalve tevreden en....te Poele. Proost en geniet van het weekend!
Sjoerd zei…
Ik sluit me helemaal bij je aan. Ik heb niet de intentie om 100 te worden
Bertiebo zei…
Ik wil wel honderd worden. Met een wijntje
miekequilt zei…
Wij laten ons glaasje ook niet staan. Het geeft een moment van ontspanning en gezelligheid. En ik ga op vakantie kijken of ik Ardèche wijn zie. Proost!
In de weer zei…
Nou, helemaal mee eens Marthy. We eten gezond, bewegen genoeg, roken niet dus zo’n wijntje moet toch kunnen.
Onliemie zei…
Laat het je maar goed smaken! Zonder wroeging! Santé! :-)
Marthy zei…
Hij is leuk, te Poele.
Marthy zei…
Mieke, mag ik je een advies geven. Ga in de Drôme bij de stad Die een proeverij doen in de Caves van Jaillance. Zij hebben daar de Clairette de Die, een heerlijke witte mousserende wijn.
Helemaal mee eens! Groetjes
-paul zei…
Acht vader, niet meer
Dat zeiden ze vroeger
Marc Dufraing zei…
Groot gelijk Marthy! Ik laat mijn glaasje wijn ook niet staan - ik drink er dan wel twee - en liefst rood. Het is zelfs plezant om naar de wijnstreken hier in de buurt te rijden en er bij verschillende 'chateaus' te gaan proeven. En om de zonde nog groter te maken drink ik 's zondags na het eten een glaasje armagnac.Dood gaan moeten we uiteindelijk allemaal en we kunnen dit dan toch maar gehad hebben.Straks mogen we niks meer - alleen nog werken.
Wieneke zei…
Tuurlijk ! Ik denk dat al die onderzoeken gedaan worden in opdracht van verzekeringsmaatschappijen, die zich aan het voorbereiden zijn op een echte claimcultuur. Dus......we waarschuwen nu dat je de wijn moet laten staan en dan hebben we straks de mogelijkheid (omdat je het uiteraard wél gewoon blijft doen) om te gaan zitten mieren over een uitkering. Onderzoeken worden trouwens wel vaker gedaan met de opdracht om een bepaalde gewenste uitkomst te laten zien.
Annelies zei…
Wat leuk om al die reacties te lezen! Maar ik sluit me er helemaal bij aan: zo'n glaasje wijn blijven wij ook drinken, hoor. In de zomer een wit wijntje, in de wintermaanden vaker een rode: heerlijk.
Waarschijnlijk komt er over een aantal jaren een onderzoeksdame met een rapport op de proppen waarin weer heel andere conclusies worden getrokken; wellicht dat zo'n dagelijks glaasje dan weer juist goed is voor dit of dat. Alles met mate moet kunnen!

JanetW zei…
Ik sluit me bij de vorige reacties aan, wij genieten ook van de heerlijke wijnen die we meenemen uit Frankrijk elke vakantie. Het is zo leuk om bij de wijnboeren, vaak familiebedrijven, te komen. Ze vertellen met trots over hun producten. Komend jaar gaan we de languedoc bezoeken, is vast ook wel wat lekkers te vinden.

Ik weet niet of het mag om een cave in de Ardeche te noemen maar wij hebben al een aantal keren bij Doamine Saladin en Notre Dame de Cousignac onze wijn gehaald. En ja Clairette de Die is ook heerlijk! Vive le vin!
Marry Vuik zei…
Helemaal mee eens��������
Ageeth Mooij zei…
Ik proost met je mee Marthy en dan in het rood.
Marthy zei…
Leuk Janet dat je reageert en dan nog wel met leuke adresjes die je zeker wel mag noemen. Ze zijn genoteerd en we gaan er zeker eens een keer kijken.
Marthy zei…
Welkom Marry en proost hoor.
Elizabeth zei…
Tja, je weet toch onderhand niet meer waar je wel of geen goed aan doet...
Telkens zijn er wèer nieuwe inzichten. Alles met mate, denk ik dan maar!
Vera zei…
Heerlijk Marhy. Ik blijf mijn glaasje ook lekker door drinken.