Doorgaan naar hoofdcontent

Venter

Venter, wie gebruikt het woord nog, laat staan dat je er nog eentje tegenkomt. Maar ze bestaan nog want tijdens onze wandeling door Amsterdam Noord maakte ik een praatje met deze aardappelen, groente en fruit venter. Dick Blom nam de zaak van zijn vader over en nu helpt hij zoon Dick die tegenwoordig het bedrijf runt. Opa Blom begon eind jaren '30 met het venten langs de deur met paard en wagen en begin jaren '50 werd het paard ingeruild voor een auto met aanhanger. 'Neem maar eens een foto aan de zijkant van de wagen' zei vader Dick trots. Ik kan me zijn trots voorstellen, wat ziet dat er goed uit.


Dick junior komt eens in de veertien dagen bij de mensen aan de deur en belt in twee weken tijd bij ongeveer 2.000 mensen aan om een bestelling op te nemen. Vader Dick is nog altijd bij de zaak betrokken. 'Als je zolang langs de deuren bent gegaan, door weer en wind, is het nog erg moeilijk om het werk los te laten'. Hij loopt dus ook nog regelmatig een rondje mee.


Reacties

Sjoerd zei…
Bij ons rijdt volgens mij nog een bakker rond met vers brood...
Prachtige stoere kerels, prachtig spul in de kar.
Zou wel eens familie van mijn overbuurman kunnen zijn. Zijn vader had vroeger een groentewinkel.
Bertiebo zei…
Nou kom ik toch wekelijks in Noord, maar nooit gezien. Ik zou wensen dat alle 'venters' er nog waren. De melkboer, de schillenboer enz. Met paard en wagen als het even kan...
Emie zei…
De venters van nu zijn de post-en pakjes bestellers, die vaak voor gesloten deuren staan. Deze kleurrijke mannen en goederen zijn een lust voor het oog.
Marthy zei…
Ik vond het zulke leukerds, waard om op de foto te zetten.
Marthy zei…
Toen wij 41 jaar geleden in Stolwijk kwamen wonen kwam er nog van alles aan de deur. Bakker, SRV wagen, schillenboer met paard en wagen, aardappelboer en groenteboer.
Marthy zei…
De laatste der Mohikanen.....
Marthy zei…
Ik vond alles mooi, de mannen, de kar en hun waar.
Marthy zei…
Navragen, Jeanne;-)
KnutzEls zei…
Bij ons komt elke week de eierman en levrt kakelverse eieren en ook kaas. Wij houden h! Eem in ere!
Annelies zei…
Wat een leuke foto's van die venters! Ik kan me nog de twee groentevrouwtjes herinneren die in ons dorp op een soort gemotoriseerde bakfiets langs de deur kwamen. Een moeder met haar ongetrouwde dochter die door weer en wind jarenlang zo hun groente aan de man brachten.
Ageeth Mooij zei…
Mooie handelswaar en liefde voor het vak!
De foto van de lengte van de bus is ook geweldig: al die kleuren. Wat leuk dat beide mannen zoveel plezier in hun werk hebben.
Anoniem zei…
Ohh geweldig en dat je dit woord benoemd! Wij noemen hem gewoon de groenteboer!
In ons dorp rijdt ook nog zo'n venter. Hij komt niet bij ons aan de deur of in de straat.
Ook hebben wij een soort van winkel van sinkel, werkelijk ze kunt het zo gek niet bedenken of ze hebben het en de oude heer rijdt ook met een zeer volgeladen wagentje de boeren in de wijde omgeving af.
Mijn vriendin woont een dorp verderop en daar komt nog de kaasboer aan huis en iemand met manufacturen en werkkleding.
Vaak zijn dit alleraardigste en zeer klantvriendelijke mensen.
Marthy zei…
Wat een luxe, Els.
Marthy zei…
Leuk, die nostalgie.
Marthy zei…
Leuk hè, ze waren echt trots op hun waar.
Marthy zei…
Van die gezellige Amsterdammers met heel veel lol in hun werk, leuk om te zien.
Marthy zei…
Dat werd hier ook nog gedaan toen wij hier pas woonden. Met manufacturen gaan venten in de polder. Prachtig.
miekequilt zei…
Heerlijk ( voor ons) dat jij deze mannen tegenkwam. En de herinneringen die bij iedereen, en ook bij mij, bovenkomen brengen me terug naar onze melkboer. Een mooie tijd, maar heel hard werken in weer en wind.
Elizabeth zei…
Zo, dat ziet er goed uit! Leuk om dit tegen te komen in Amsterdam.
Bij ons komt er ook nog een groenteman langs met een iets kleiner formaat auto dan...
Maar we wonen in het buitengebied met relatief ook wat meer oudere mensen.
Zo'n venter is eigenlijk al een stukje nostalgie aan het worden.
Marthy zei…
Ik was blij verrast toen ik de mannen en de wagen tegenkwam want inderdaad, het is een stukje nostalgie. In Stolwijk komt er niets meer langs de deur.
Marthy zei…
Ja Mieke, hard werken is het zeker en dan in het Nederlandse klimaat.
Pippa's Hus zei…
Wat mooi, ik hoop dat dit altijd zal blijven bestaan. XX Esther
Prachtig! Ik herinner me als heel jong meisje dat er een kolenboer langs huis kwam. Het was een dwerg. Wellicht dat het daarom zo'n indruk op me maakte..
Marthy zei…
Vaak waren die venters kleurrijke figuren.
Lijkt me geen gemakkelijk bestaan. Mooi dat deze mannen dit werk nog zo gepassioneerd doen.
Marthy zei…
Ze straalden echt uit dat ze plezier in hun werk hadden.
Onliemie zei…
Wat een nostalgie maar om in deze tijden het hoofd boven water te houden zal niet makkelijk zijn. Hier in onze straat komt er ook zo een wagen maar niet overal. Enkel bij de heel bejaarden. Misschien zijn vaste adressen van vroeger die hij blijft aandoen. Aan onze deur heeft hij nog nooit gebeld in ieder geval.
Marthy zei…
Fijn dat zo'n wagen dan toch nog bij bejaarde mensen aankomt. Ja, jongere zijn niet of onregelmatig thuis, daarom zijn dit soort services verdwenen.