Doorgaan naar hoofdcontent

Winterwandeling Gouda

We gingen gisteren op stap met het Goudse Gidsen Gilde voor een wandeling door winters Gouda. We begonnen om vijf uur op de Markt voor de Waag waarna we het mooi verlichte stadhuis konden bewonderen. Kregen uitleg over de bouwstijl en andere zaken en bekeken ook even de ijsbaan die, heel leuk, rondom het stadhuis was gebouwd. Er werd druk gebruik van gemaakt.



De stad Gouda is natuurlijk beroemd om zijn Kaarsjesavond (hier kun je een filmpje zien van de afgelopen keer) en er wordt veel gedaan om de stad extra mooi te versieren in de decembermaand. Deze lampenkappen bijvoorbeeld die over de straatlantaarns zijn geplaatst kom je in het hele centrum tegen, ik vind het een geniale vondst met een sfeervolle uitstraling.


Meer dan veertig jaar woon ik onder de rook van Gouda en ik weet dat deze stad een prachtig oud centrum heeft maar met een gids wordt je toch gewezen op dingen waar je anders achteloos aan voorbij loopt. Door straatjes en steegjes kwamen uit achter de St. Jan waar we de uitgelichte glazen van deze kerk van buiten konden bewonderen.

Ik had geen statief bij me maar heb toch een poging gedaan om wat foto's van de wereldberoemde Goudse Glazen te maken.



We liepen weer terug naar de Markt waar onze wandeling na ruim anderhalf uur eindigde. Eigenlijk zou die maar een uur duren maar de gids die wij hadden, geschiedenisleraar aan een van de middelbare scholen van Gouda, vond dat hij zoveel te vertellen had dat dat niet in een uurtje pastte. Wij waren er hem dankbaar voor want we hebben echt genoten.



Reacties

Onliemie zei…
Op de 2de foto had je het blauwe licht! ;-) De eerste net iets minder! Mooie foto's over Gouda. Waren we nooit maar we kennen het natuurlijk van de kaas. Uiteraard.
Marthy zei…
Goed gezien van je, Kris, je wordt een kenner;-) Ik had er meer moeten nemen op dat tijdstip maar het was toen erg rommelig op het grote marktplein. De warenmarkt stond er nog.
Mooie foto's. Wat spijtig, dat we het gemist hebben, maar ik ben blij dat jullie zo genoten!
Wieneke zei…
Geweldig leuk zoiets. Wij hebben eens een erg vroege zondagmorgenwandeling in de zomer gedaan in Gouda olv een zeer bevlogen gids. Heel speciaal vonden we dat, want de stad slaapt dan nog. Na afloop - het liep ook erg uit allemaal - was er koffie bij een chinees restaurant op de markt, want er was nog geen andere gelegenheid open. Gek, dat dit soort dingen je bijblijft.
Bertiebo zei…
Prachtig. Ook wij waren eens in Gouda, maar niet in het donker.
Marthy zei…
We gaan het over doen, Jeanne, maar dan overdag.
Marthy zei…
Wat leuk, vroeg in de morgen, heel speciaal.
Marthy zei…
In het donker zijn er weer andere dingen die opvallen.
Ageeth Mooij zei…
Indrukwekkend Marthy!
Ik wens jullie een gezellige jaarwisseling!
Vlimbouter zei…
Sfeervolle foto's! Ik wens je alvast een gezellige oudejaarsavond en een gezond en gelukkig 2018!
Pippa's Hus zei…
Wat zie je de stad dan ineens anders! Prachtig! Ik wens je alle goeds voor 2018. XX Esther
Mooie foto's. Prachtig met die lampjes in de bomen en de grote kerstboom....
Sjoerd zei…
Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit. Gouda ben ik nog nooit geweest. Ik wens jullie een fijn uiteinde en een prachtig nieuw begin
Sfeervolle beelden om het oude jaar mee af te sluiten! Het doet zelfs een beetje sprookjesachtig aan.
Een fijne Oudejaarsavond en de állerbeste wensen voor 2018 ♥
Emie zei…
Mooi toch die Hollandse binnensteden, ik ben er ook dol op. Briljant die kap om de lantarenpaal.
Jan uit Perth zei…
Mooi hoor! Gelukkig Nieuwjaar!