Doorgaan naar hoofdcontent

Fietsploeg

Dat heb ik weleens. Dan ben ik boven bezig in de kamer waar alle fotoalbums in een kast staan en dan pak ik er zo maar eentje uit om even in te kijken. Vanmorgen stond ik met een van de albums in handen waarin ik alles heb geplakt over de fietsploeg van de man. Ik laat jullie even meekijken. In 1976 verhuisden wij naar Stolwijk waar we een rijwielzaak overnamen en in 1978 sloot Mart zich aan bij een fietsploegje van mededorpsbewoners. Hij staat helemaal rechts, naast onze toenmalige huisarts. Iedere zondagmorgen werd er gefietst maar er waren ook trainingsritten en dan bleven ze de hele dag weg. Dat trainen werd gedaan om meerdaagse tochten te kunnen maken. Zo zijn ze die eerste jaren een paar keer heen en weer naar Luxemburg gefietst, meestal rond het Hemelvaartweekend. Ik runde dan de winkel/werkplaats samen met een schooljongen die we als zaterdaghulpje hadden.


Vaak ging ik als verzorgingswagen mee als ze een grote tocht reden. Duizenden fietsers heb ik in die dagen voorbij zien gaan, aan het eind van de dag kon ik geen fietsbroek meer zien. Er wordt nog steeds gefietst, nu nog in een groepje van vijf. Geen grote dagtochten meer, maar wel twee keer in de week zo'n 60 tot 80 km, soms met uitschieters van 100 km. Twee 75 jarigen, eentje van 73, Mart met 69 jaar en de jongste is 64 jaar en voormalig postbode. Jullie snappen wel wie de kopman is.




Reacties

Leuk Marthy! Die beelden geven echt de tijd van toen weer. En mooi gedocumenteerd, tot aan het eetschema toe.
Marthy zei…
Twee album's vol heb ik Jeanette. Zelfs nog stukjes uit de krant, zo leuk.
Vlimbouter zei…
Wat fijn dat je alles zo goed hebt bijgehouden. Daardoor heb je er jaren later nog plezier van.
Bertiebo zei…
Het was ook leuk om te doen, dat bijhoudEn, tenminste dat vond ik altijd. En je ziet maar je hebt er nog plezier van
Leuk om zo terug te blikken, met alle knipsels en aantekeningen erbij. Ik haalde Mart er zo uit op de bovenste foto, ook zonder je aanwijzing. Niks veranderd!
Ageeth Mooij zei…
Prachtig, oude foto's en herinneringen!
Wat een leuk idee om een fotoboek speciaal voor/over fietsen te maken. Bij mij ligt alles door elkaar in een schoenendoos. Alleen mijn tourboekjes waar alle stempels van ritten in staan, liggen keurig op volgorde.
Geweldig, die wollen truien waar gefietst werd. Ik hoop dat Mart nu mét helm fietst!
Winterse groet
Sjoerd zei…
Schitterend, de jongste rijd niet voorop, postbodes zijn altijd te laat...
Marthy zei…
Onder het koffiedrinken vanmorgen hebben we samen zitten kijken en herinneringen op zitten Ahlen.
Marthy zei…
Wat een jongetje nog hè;-)
Marthy zei…
Sjoerd, die vent heeft wel conditie kunnen kweken terwijl hij de post rond bracht.
Marthy zei…
Ik moet eerlijk zeggen dat hij de laatste van zijn fietsgroep was die een helm ging dragen. Ik heb het op het laatst af moeten dwingen. Hij denkt altijd dat hem niets zal overkomen.....
Marthy zei…
Veertig jaar herinneringen in twee albums. Achteraf blij dat ik het allemaal bewaard heb.
Onliemie zei…
Oh help. Wat was dat toch allemaal gevaarlijk zo zonder fietshelm. Dat er niet meer ongelukken gebeurden, snap je niet. De dokter zag er nog het minst fit uit met zijn "buikje". Goed dat hij een beetje aan sport deed!
En die man van jou is echt geen haar veranderd. Duidelijk te herkennen hoor, op de foto's!
Marthy zei…
Op een paar schuivers over asfalt met diepe schaafwonden na, oorzaak meestal honden die van boerenerven af komen rennen, is er gelukkig nooit iets ernstigs gebeurd.