Doorgaan naar hoofdcontent

In de rotstuin rond Banne

Ik had gisteren uitvoerig het weerbericht bestudeerd en helemaal in het zuiden van de Ardèche zou het 15 graden kunnen worden met een wisselende bewolking. Aangezien wij het alle twee helemaal niet erg vinden om een stuk in de auto te zitten voor een mooie wandeling met goed weer reden wij al vroeg weg richting Banne wat valt onder het Nationale Parc van de Cevennen. Hierboven het wat lager gelegen deel van het dorp met de kerk en de foto hieronder laat het middeleeuwse Banne zien met op de top de resten van een ooit immens kasteel uit de 12e eeuw.


We steken het gezellig dorpsplein over waar de horeca helaas gesloten blijkt te zijn en buiten het dorp volgen we een eeuwenoud pad dat slingerend door een bos loopt. Daar staan evenveel bomen als immens grote granietblokken. Het lijkt wel of een reus ze willekeurig uit zijn handen heeft laten vallen.






Hier en daar tref je nog resten aan van bewoning, zoals dit huis met dat prachtige gewelf. Het wordt uitgebreid door ons bekeken, met diepe bewondering voor de bouwkunst van een paar eeuwen geleden. Er is nog geen steen verzakt in die boog. We dalen af naar het prachtige dal van de rivier de Granzon waar we aan de oever op grote stenen ons boterhammetje opeten. Ik heb erg veel foto's gemaakt in dit rivierdal, die laat ik morgen zien.


Reacties

Annemiek zei…
Hoi Marthy,
Wat grappig, ik ben een trouwe volger van je blog. Op jouw aanraden heb ik ook het wandelboekje in de Ardèche gekocht en deze winter ben ik er ook een aantal aan het lopen. Toevallig heb ik net morgen afgesproken de wandeling in Banne te lopen, hoe toevallig! De wandeling in Labeaume is trouwens ook echt leuk en die in Bidon kan je beter overslaan. Fijne dagen hier nog.
Groetjes,
Annemiek
Prachtig he, al dat natuursteen. Indrukwekkend ook. Heb net een blogpost geschreven over onze enige vakantie in Frankrijk, in de Ardèche. Komt morgen online.
Jeanne zei…
Imposant die natuurstenen! Mooi dorpje weer!
Marthy zei…
Ha Annemiek. Wat leuk dat je deze wandeling morgen ook gaat lopen. Wij vonden hem prachtig, vooral de vallei met de rivier. Als ik je goed begrijp woon je in de Ardèche. Mail me eens op: mmberends@hotmail.nl
Kunnen we misschiens eens wat afspreken.
Marthy zei…
We hebben weer lopen genieten daar, Jeanette. Ik benieuwd naar je blogpost van morgen.
Marthy zei…
Het was inderdaad een leuk dorpje, Jeanne. Er vertrekt daar nog een wandeling die ik ook graag wil lopen en dan gaan we het dorpje wat beter bekijken.
Sjoerd zei…
Oh, wat doe je me hier een plezier mee, zeker een jaar of veertig terug zijn wij in Banne geweest. Schitterend, maar oh zo heet destijds. Temperaturen tot tegen de veertig graden. Destijds lag daar een Camping. Maar de foto met daarop de auberge... Alsof ik er gisteren nog was.
Marthy zei…
Leuk, Sjoerd, dat je daar was. Jammer dat die Auberge dicht was, het zag er goed uit. Ik heb nog een foto van de voorkant ook. Ik zal hem je sturen. Een camping heb ik niet gezien, maar ja, het is winter.
Emie zei…
Jullie zitten heerlijk in de wandelmodus. Wat een mooie foto's en nieuwe kop!
Pippa's Hus zei…
Dit is weer heel wat anders dan wandelen in de sneeuw. Jullie maken wat mee deze weken. XX Esther
Marthy zei…
Heelijk om zo bezig te zijn, Emie. Zolang ik het kan blijf ik lopen.
Marthy zei…
Het wandelen blijft voor ons een favoriete bezigheid, Esther en we hopen er nog lang mee door te gaan.
Onliemie zei…
Mooie nieuwe Header We komen zo direct in Frankrijkstemming! Banne kende ik nog niet maar ook alweer de moeite lijkt me. Veel tips die we op deze manier van jullie krijgen! Geniet nog van jullie tijd ginder.
Marthy zei…
Les Vans is een hele leuke stad en Banne ligt daar net onder. Een aantrekkelijke streek, Kris.
Vlimbouter zei…
Supermooi is het daar!
Marthy zei…
Vinden wij ook, Lut.
Wat ben je een kanjer met je fototoestel, prachtig gewoon.
Ik kijk heel vaak naar je blog omdat ik in Les Vans woon.
Dat de Auberge in Banne gesloten was is zéér vreemd omdat ze er prat op gaan om 365 dagen per jaar open te zijn.
Nu ja, klein zeer te weten dat de keuken zeker niet lekker is.
Op het hoekje van de marktplaats is er een klein restaurantje " le petit fort" en dat is wel een aanrader. Mooie foto's van bois de païolive waar elke rotsmassa een betekenis heeft. Ik blijf zeker genieten van je prachtige foto's en verhalen.
Als je ooit nog eens in de buurt van Les Vans/Naves bent, kom dan maar gerust even aankloppen.
Marthy zei…
Dank voor je complimenten, Danny. Wij wandelen, zeker in het voorjaar als het in de bergen van de Ardèche nog wat frisser is, vaak in de buurt van Les Vans. Prachtige streek. Wij komen graag eens langs. Mail me je adres en tel. nummer even op mmberends@hotmail.nl