Doorgaan naar hoofdcontent

Graffiti

Het blijft me intrigeren, graffiti, ik wil het altijd op de foto zetten. Natuurlijk is het in veel gevallen verwerpelijk en zeker als het op prachtige gebouwen of eeuwenoude monumenten is gedaan. Gek genoeg heb ik in zulke gevallen dan ook niet de behoefte om het te fotograferen. Onderstaande foto's zijn allemaal genomen in verlaten, enigzins desolate gebieden en dan stoort het minder. De eerste drie rond Maastricht en de twee daaronder in Spanje.





Deze laatste twee zijn duidelijk gemaakt met toestemming, het heet dan geen graffiti meer maar muurschilderingen. Het zijn in mijn ogen ware kunstwerken, ik kijk daar met plezier naar en ze doorbreken het gewone straatbeeld.


Reacties

KnutzEls zei…
Dat willen fotograferen ken ik ook. Er zitten hier dan ook best wat foto's in het archief. Die laatste twee zijn echt mooi, maar op een bepaalde manier vind ik die letters ook mooi. Ik vind dat ook wel kunst, zo uit de hand iets zo groot maken.
Elizabeth zei…
Ik vind het al jaren eigenlijk best mooi! Maar veel mensen delen dit niet met me...
Natuurlijk hoort het niet lukraak op van alles aangebracht te worden.
Die letters... zo'n diepte zit er in. Het is echt een heel eigen kunststijl.
Marthy zei…
Ik zie het ook wel als een kunstuiting, Els, alhoewel de menigen daar over verdeeld blijven.
Marthy zei…
Ik deel je mening wel, Elizabeth. Vaak is het heel knap gedaan, die kleuren en vormen, echt kunstig.
Jeanne zei…
Er zitten mooie bij!
Pippa's Hus zei…
Sommigen zijn wel mooi maar meestal is het verpesting vind ik. XX Esther
Inge zei…
Ik kijk er met andere ogen naar, dat heeft alles te maken met een puberende zoon zo'n 9 jaar geleden ..,
Marthy zei…
Ik begrijp het, Inge, ook ik heb met puberende zonen te maken gehad.
Marthy zei…
Je hebt helemaal gelijk, Esther. Er wordt door graffiti heel wat aan gebouwen e.d. vermield en dan verfoei ik het ook. Maar er zijn plekken waar het er minder toe doet en dan kan ik het wel waarderen. Noem het maar een afwijking van me.
Die van dat meisje met hoedje, oh als je toch zo mooi kan schilderen. En dan in combinatie met die ijzeren rekjes voor fietsen, prachtig. Op zo'n plek kan ik zo een kwartier staan kijken.
Sjoerd zei…
Je ziet ze steeds meer, die mooie straatschilderingen
Marthy zei…
Mooi hè Jeanette. Zo mogen er van mij weer meer saaie plekken opgefleurd worden. Voor mij is dit de beste foto van de serie.
Marthy zei…
Toch een teken dat men er aan gaat wennen en het weet te waarderen op de goede plekken, Sjoerd.
Graffiti geeft kleur in het grauwe bestaan! Mijn neef en zijn vrouw wilden per se foto's maken onder de Van Brienenoordbrug vanwege de graffiti. Al hebben ze geen idee wat de afbeeldingen voorstellen (-:
Die laatste twee zijn zeker kunstwerken. Met een hoofdletter!
Marthy zei…
Moet ik ook maar eens onder de Brienenoordbrug gaan kijken. Mart fiets hem altijd op zondagsmorgens met zijn fietsmaatjes, zal ik achterop springen?
Emie zei…
Ik sta er wat ambivalent tegenover. Als eigendommen beklad worden dan vind ik het afschuwelijk, zelfs als de voorstelling mooi is. Op desolate plekken is het weer een ander verhaal en kan ik het wel waarderen. Muurschilderingen daarentegen zijn vaak prachtig.
Marthy zei…
Ik denk dat de meest mensen er zo tegenover staan, Emie, ook ik.