Doorgaan naar hoofdcontent

Ardèche Cevenol

We waren vandaag voor een wandeling ver zuidelijk in de Ardèche, nog onder Les Vans. We dronken eerst onze koffie op het kerkhof waar we de oude graven bewonderden en daarna liepen we Naves in. Het plaatsje uit de late middeleeuwen is helemaal gerestaureerd en zo mooi geworden. Dwalend door de geplaveide straatjes zie je steeds weer andere hoekjes die een foto waard zijn.




De kerk is een 17e-eeuws exemplaar op de fundamenten van een romaanse voorganger. Oude bromfietsjes moeten bij mij altijd even op de foto, ik heb ondertussen een verzameling van deze voertuigen. Onze wandeling voerde ons uit het dorp  naar boven met een prachtig panorama over Naves.



We liepen een 'Sentier Botanique' en toevallig in de juiste periode,  er stond van alles in bloei langs ons pad waar de foto hierboven nog maar een klein voorbeeld van is. Echt genieten.



Maar we liepen ook langs gapende afgronden met schitterende vergezichten. Op de foto hieronder zie je het kerkhof waar wij onze wandeling begonnen met er tegenover de parkeerplaats waar onze bus staat.

Aan het begin en aan het eind van de route stond een bord dat het verboden was om fossielen mee te nemen en zowaar, we hebben er een paar gezien. Hieronder een schelp, geconserveerd in gesteente, het bewijs dat hier miljoenen jaren geleden zee was.

We hadden wel een terrasje verdiend vonden we en dat deden we in Les Vans, echt een hele leuke stad waar we vaak komen. Het was de bedoeling om even wat te drinken maar we zagen zulke lekkere gerechten langs komen dat we ook maar besteld hebben. Ja, het leven is goed op het Franse land.


Reacties

Annelies zei…
Dat lijkt me een heel mooi uitje, Marthy! Schrijf ik bij op mijn "to do list". Dank je wel voor je mooie verslag.
Marthy zei…
Doen, Annelies. Mooie streek daar rond Les Vans.
Dat ziet er zo mooi uit!
SuperMasj zei…
Les Vans is inderdaad een mooi stadje, mijn zus heeft niet zover van Vans een buitenverblijf dus ken de buurt (en ook Cevenol) een beetje. Absoluut mooie streek, en waarschijnlijk zijn die wandelingen nu (het nog niet zo warm is) veel aangenamer
Marthy zei…
Het was genieten, Alet.
Marthy zei…
We hebben al jaren de gewoonte om in het voor- en najaar daar te gaan wandelen, dan is het wat de temperatuur betreft te doen. 's Zomers blijven we boven Aubenas, ook wegens de drukte.
Sjoerd zei…
Dat is pas echt vakantie vieren. Mooi dorpje is dat, met echt mooie foto's.
Jeanne zei…
Schitterend om daar te kunnen wandelen! Bofkonten!
Mirjam zei…
Wat een prachtige wandeling hebben jullie gemaakt zeg. Moet zo heerlijk zijn om zo ver weg te kunnen zien. Zo'n oud stadje is echt ontzettend mooi.
En dan een terrasje, natuurlijk is dat dik verdiend. Voor een drankje en een hapje.
Heerlijk hoor.
Fijne avond,
liefs,
Mirjam
Bertiebo zei…
Wat een sfeer! Heerlijk.
Marthy zei…
Wij leven hier ieder jaar een maand of zes, zeven, Sjoerd en noemen dit een vakantiedag.
Mooie wandeling lijkt me. En leuk dat je iets hebt, wat altijd op de foto 'moet'.
Nondezju, en jullie wonen daar gewoon in de buurt! In het mooiste deel van Frankrijk en dan ook nog in levenden lijve fossielen tegen komen (-: Zelfs ik geniet ervan.
Lieve groet
Marthy zei…
Haha, af en toe zeggen we dat wel tegen elkaar, Jeanne.
Marthy zei…
Dit was weer een drie sterrendag, Mirjam;-)
Marthy zei…
In een land als Frankrijk kom je zo veel 'sfeer' tegen, Bertie. Het is een land met een rijke historie.
Marthy zei…
Ik loop echt niet langs zo'n leuk brommertje zonder er een foto van te maken, Jeanette.
Marthy zei…
Gewoon tijdens het wandelen, op de stenen waar we over liepen zag ik twee fossielen maar wel met een kwartier er tussen. Ik lette er niet speciaal op dus er moeten er nog veel meer liggen. Bijzonder hè.
Lida zei…
O o oh...wat heb ik een zin in mijn vakantie. Jammer genoeg duurt dat nog even, maar met zulke foto's kom ik die tijd wel door. Heerlijk land toch..
Marthy zei…
Helemaal gelijk, Lida, Frankrijk is een prachtig land om op vakantie te gaan,
Wieneke zei…
Jij kunt met gemak voor reisgidsen en tijdschriften werken als fotografe. Wat een plaatjes!
Marthy zei…
Haha, lijkt me ontzettend leuk werk, maar dan in een ander leven, Wieneke.
Wow, geweldig!! Les Vans, wij waren er ook. Maakten er in het Bois de Paiolive per ongeluk een heel spannende tocht over een verkeerd pad.. daar denk ik nog altijd met buikpijn aan terug! Heerlijk om nu met je mee te mogen wandelen, als ik kon stapte ik morgen in de auto terug ;o)
Marthy zei…
Ik weet welk pad jij bedoelt daar in het Bois de Paiolive, Stephanie. Hoog boven de rivier de Chassezac. Geweldig, maar inderdaad pijn in de buik.
In de weer zei…
Mijn hart maakt een sprongetje bij het woord fossielen. Wij vonden er ooit een tijdens een bergwandeling toen we zaten te picknicken. Mijn man raapte een steen op die in de weg lag om gaan te zitten en er viel wat uit. Een fossiel dus en in de steen zat de afdruk, geweldig hè. Heb weer genoten van je verslag.
Marthy zei…
Toen we met de kinderen die toen nog klein waren in Frankrijk eens op zoek gingen naar fossielen in een droge beekbedding hebben we er verschillende gevonden. Ik heb ze hier nog steeds in mijn letterbak liggen, zo mooi, Toos.
Jan uit Perth zei…
Het is echt een groot genoegen om van je mooie impressies mee te mogen genieten, Marthy!
Marthy zei…
Leuk dat ik jou in dat verre Australië kan plezieren, Jan, met mijn foto's.
Haha, dan waren wij dus niet de enigen die verkeerde stippen volgenden ;o) Gelukkig kunnen wij het allebei navertellen!!
Vera zei…
Oohhh die fossielen. Vorig jaar in de Drome ook. Schitterend en onder bijna iedere steen lag wel iets of zat een afdruk op. Ik heb niets meegenomen. Bij het huisje in Les Prés lag al zoveel, dat ik dacht, laat maar. Komt nog bij, als je zoveel reist als wij, dan wordt het vaak teveel.
Marthy zei…
Ja Vera, vooral in de Drôme zie je er veel. Wij hebben daar drie keer gekampeerd met de kinderen en zochten altijd even.
Vlimbouter zei…
Weer zo'n leuke fotoreportage. Mooi! Ik geniet en ben stiekem een heel erg klein beetje jaloers op al dat moois dat daar bij jullie maar voor het grijpen ligt.
Marthy zei…
Ja, daar heb je gelijk in, het ligt hier zomaar voor het grijpen en daar zijn we ook ontzettend blij mee.