Doorgaan naar hoofdcontent

Opleuken

Deze foto nam ik afgelopen week toen we door zo'n klein dorpje dwaalde in het Drôme gebied. Dit vind ik nou een typisch voorbeeld van opleuken, waar de Fransen erg goed in zijn. Deze mensen hadden net gedekt voor de lunch met mooie glazen, linnen servetten, een geborduurd tafellopertje en dat op een piepklein terrasje met overal bloeiende planten. Wij Hollanders zouden dat al gauw veel te veel werk vinden en eten die bruine boterham met kaas wel aan een hoekje van de keukentafel. Ik zie het ook bij buurvrouw Marie Christine. Zij kan echt niet zo geweldig koken vind ik, maar ze brengt haar schotels met zoveel flair op tafel, om jaloers op te worden. Knipt gauw een paar druivenbladeren en legt die op een oud bord met daarop een paar kaasjes. Altijd een paar bloemetjes en een takje uit de tuin erbij. Water in een mooie fles. Ik heb dat niet zo, probeer er tegenwoordig wel wat meer op te letten. In restaurants kijk ik goed hoe de borden zijn opgemaakt en probeer het te onthouden. Ik kan best redelijk koken, maar in dat opleuken kan ik nog wel wat lessen gebruiken.

Reacties